ITB Helpdesk

Persoonlijk Sint Jansbrug e-mail adres



Ieder lid kan een persoonlijk jansbrug.id@sintjansbrug.nl e-mail adres krijgen. Het jansbrug.id gedeelte is hetzelfde als de waarmee je op de site inlogd. Dit email-adres kan geforward worden naar een ander e-mailadres, een eigen mailbox zijn of beide.

Mocht je een e-mailadres willen hebben, stuur dan een mailtje naar het ITB met jouw JansbrugID met het e-mailadres waar je het naar wilt forwarden en/of dat je een eigen mailbox wilt hebben.

Problemen met ontvangst

Yahoo.com

Yahoo.com staat anderen niet toe om mail te versturen namens hun adressen. Dit is een probleem voor onze mailinglijsten, aangezien die mailtjes doorstuurt namens de oorspronkelijke zender.

Helaas wordt onze mailinglijst-server software al zeer lang niet meer geupdate. Wij zijn bezig met overschakelen naar een nieuw moderner systeem dat dit probleem oplost, maar dit is niet triviaal.

Hotmail / Live

Helaas heeft hotmail beslist dat wij teveel spam versturen, waarschijnlijk omdat ons mailinglijst-systeem spam die wij niet zelf filteren doorstuurt. Hierdoor gooit hotmail een groot deel van onze emailtjes weg.

Het ITB heeft onze mailserver ingesteld om volledig aan alle en nieuwste standaarden te voldoen (TLS is verplicht, SPF staat ingesteld en wordt gecontroleerd, berichten worden met DKIM ondertekend, wij respecteren DMARC). Daarnaast hebben wij ons aangemeld bij alle monitoring- en communicatieprogramma’s van Microsoft, maar dit geeft ons geen mogelijkheden om de situatie te verhelpen. De beslissing om onze mail niet te accepteren ligt dus volledig bij hotmail en is niet iets waar vanuit onze kant iets aan veranderd kan worden.

E-mail lezen

Als je mail laat doorsturen weet je als het goed is natuurlijk al hoe je jouw mail kan lezen. Als je een lokale mailbox hebt kan je email lezen kan op twee manieren: via webmail.sintjansbrug.nl of via IMAP. POP is niet mogelijk.

Let op: Als je er niet expliciet om gevraagd hebt staat webmail en IMAP toegang niet aan. Je emailadres is dan enkel een doorstuuradres. Als je er een volledige mailbox van wilt maken stuur dan een mailtje naar het ITB.

Log voor webmail in met je JansbrugID (gedeelte voor @sintjansbrug.nl), het password is dezelfde als voor de website.

IMAP instellingen

Instelling Waarde
IMAP server mail.sintjansbrug.nl
Gebruikersnaam JansbrugID (deel voor @sintjansbrug.nl)
Password dezelfde als voor de website
Authentication Normal user+password
Encryptie SSl of TLS
Poort 993

Let op: Wanneer bovenstaande instellingen echt niet werken, gebruik dan de niet-beveiligde verbinding. Vink daarvoor encryptie uit en kies voor poort 143.

E-mail versturen

Wegens anti-spammaatregelen moet je emails vanaf @sintjansbrug.nl via de jansbrug servers versturen. Hieronder kun je instructies vinden over hoe dit op te zetten voor verschillende e-mailproviders.

Generieke instellingen

Instelling Waarde
SMTP server mail.sintjansbrug.nl
Gebruikersnaam JansbrugID (deel voor @sintjansbrug.nl)
Password dezelfde als voor de website
Authentication Normal user+password
Encryptie SSL of TLS
Poort 587

Let op: Wanneer bovenstaande instellingen echt niet werken, gebruik dan de niet-beveiligde verbinding. Vink daarvoor encryptie uit en kies voor poort 25.

Gmail

  1. Ga naar instellingen (klik op tandwiel icoontje rechtsbovenin en selecteer “Instellingen”)
  2. Ga naar “Accounts en import”
  3. Klik naast het jouw.naam@sintjansbrug.nl adres op “gegevens bewerken”:
  4. Klik op “Volgende stap”
  5. Neem onderstaande instellingen over en klik op wijzigingen opslaan:

Hotmail / Live / Outlook.com

  1. Ga naar opties
  2. Klik op “Je e-mailaccounts”
  3. Selecteer je jouw.naam@sintjansbrug.nl account
  4. Neem onderstaande instellingen over: